Onverwoestbaar vaarplezier met Summer Fun Bootjes!
0
Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Tips voor onderhoud van uw buitenboordmotor
Het watersport seizoen is weer begonnen. Boten worden weer uit de winterstalling gehaald. Goed onderhoud aan uw buitenboordmotor kan veel ellende voorkomen. In deze blog geven wij daarom wat tips voor het in conditie houden van uw buitenboordmotor.
Controleer de accu.
Controleer of er nog voldoende spanning in de accu zit en laadt zo nodig de accu op.
Controleer de buitenboordmotor optisch op gebreken.
Kijk goed of alles er nog netjes uit ziet. Zijn er geen beschadigingen zichtbaar aan de motor, zit er niets in de schroef (bijvoorbeeld visdraad of plastic) en zit de splitpen op de schroef nog op zijn plaats. Controleer ook of het koelwater inlaatrooster schoon is.
Controleer het oliepeil.
Haal de kap van de buitenboordmotor eraf en controleer het oliepeil. Onvoldoende of vervuilde olie kan de levensduur van bewegende delen in uw motor nadelig beïnvloeden. Raadpleeg uw instructieboekje voor het type motorolie. Controleer ook gelijk of alles onder de kap er nog goed uitziet.
Controleer de bougies.
Deze stap is niet persé noodzakelijk om ieder jaar uit te voeren, maar is wel aan te bevelen als de kap toch open is. Raadpleeg uw instructieboekje voor de handelwijze. Wanneer de bougies er nog goed uitzien, dan kunt u deze na het schoonmaken opnieuw gebruiken. Bougies kosten echter weinig en daarom adviseren wij om de bougies altijd te vervangen als u deze er toch heeft uitgehaald.
Geeft de stuurhendel een likje vet.
Onze bootjes zijn standaard voorzien van een Ultraflex stuurkabel. Net voor de motor bevindt zich een in elkaar schuivend onderdeel. Zet het stuur in de uiterste stand, zodat de stang zo ver mogelijk uit de kolom komt. Vet de stang daarna in en stuur rustig een aantal keren van de ene uiterste kant naar de andere kant, zodat het vet in de kolom verdwijnt. Wij gebruiken hiervoor zelf het natuurproduct ProLan.
Gebruik nieuwe benzine.
Weggooien van oude benzine is natuurlijk zonde, maar probeer de tank in ieder geval dan wel grotendeels te vullen met nieuwe schone benzine wanneer u voor het eerst weer gaat varen. Controleer ook of er geen vuil in de tank zit. Wij adviseren om altijd euro 98 (E5) benzine te gebruiken. Tip voor het wegzetten voor de winter: Maak de brandstoftoevoerslang los van de motor en laat de motor net zo lang doordraaien tot deze vanzelf stopt. U weet dan zeker dat alle brandstof uit de leidingen is verdwenen. Dat scheelt weer in het voorjaar.
Start de motor en controleer de waterkoeling.
Elke buitenboordmotor heeft in het staartstuk een koelwaterpomp met een impeller. Koelt uw buitenboordmotor niet genoeg, dan kan de motor warm lopen met grote schade tot gevolg. Controleer daarom altijd of u na het starten een duidelijke waterstraal ziet. Ziet u geen waterstraal dan is de impeller waarschijnlijk defect. Is de waterstraal wel zichtbaar, maar is deze zeer heet, dan werkt de koeling ook niet goed. Zet de motor in dat geval direct uit en raadpleeg een specialist. Hou tijdens het varen ook altijd goed in de gaten of de koeling goed blijft werken. Controleer ook altijd of de boot goed blijft varen. Als de motor onregelmatig loopt, dan kan het benzinefilter verstopt zitten. Reinig dan het brandstoffilter, zie onderhoudsboekje voor details.
Wanneer u de bovenstaande stappen heeft doorlopen en u geen problemen heeft ervaren of waargenomen, dan bent u klaar om te gaan varen.
Tot slot:
In het algemeen geldt dat als u de motor werkend in de winterstalling heeft gezet en de juiste voorzorgsmaatregelen heeft getroffen, dat er dan weinig problemen te verwachten zijn. Toch blijft regulier onderhoud van uw motor belangrijk. Bij normaal gebruik is klein onderhoud eens per jaar aan te bevelen. Meestal is het vervangen van de smeermiddelen dan voldoende. Bij normaal gebruik is het vervangen van het benzinefilter, bougies en impeller van de koelwaterpomp eens per 3 jaar aan te bevelen tijdens een grote beurt. Uiteraard is dit afhankelijk van het gebruik van de boot. Honda adviseert om na circa 400 draaiuren altijd groot onderhoud uit te laten voeren door een specialist.
Twijfelt u of iets vervangen moet worden, raadpleeg dan altijd een specialist.